Vijenac 717 - 718

Glazba

Pietro Mascagni, Cavalleria rusticana, Orkestar i Zbor HNK u Splitu, maestro Ivo Lipanović,
red. Jelena Bosančić, Splitsko ljeto, premijera 14. srpnja

Veristička premijera na Peristilu

Piše Jana Haluza

Na carskom trgu Peristilu, iz spojeva drevnog kamena antičkih hramova cara Dioklecijana i središta duhovnosti tog dijela Jadrana, crkve svetog Duje, izranja jedna od najljepših opernih pozornica na svijetu. „Nema lita do Splita” bio je moto ovogodišnjeg 67. Splitskog ljeta koje nam je darovalo čak pedeset događaja u trideset dana ne samo na Peristilu nego i na mnogim drugim divnim otvorenim ambijentalnim pozornicama grada pod Marjanom. Osobitost programa ipak su činile opere kojih je ove pandemijske godine bilo čak četiri, od čega su tri bile obnove, odnosno reprize (dvije Verdijeve, Lombardijci i Nabucco, na Peristilu i Ero s onoga svijeta na česmi u Vrlici), dok se jedina premijera smjestila u samu svečanost otvaranja 14. srpnja. Izbor je pao na popularnu Mascagnijevu jednočinku Cavalleria rusticana, trinaesti put u povijesti Splita iznova postavljenu, što na Splitskom ljetu, što unutar splitskoga HNK-a.


Cavalleria rusticana
na otvaranju 67. Splitskog ljeta / Snimio SPLITSKO LJETO / Matko Biljak

Veristička opera počiva na sukobu unutar kompleksnoga ljubavnog četverokuta (Santuzza, Turiddu, Lola i Alfio). Turiddu se vratio iz vojske i našao svoju ljubljenu Lolu u braku s Alfiom, a kako bi joj napakostio, zaveo je mladu seljanku Santuzzu. I tu počinje opera: ljubavnički odnos prije braka veliki je grijeh za društvo u sicilijanskoj provinciji. Uvod je to u mnoštvo nijansi ljubavi u priči s tragičnim završetkom. Spektakularnu, verizmu vrlo blisku, realističnu, gotovo filmsku režiju osmislila je mlada splitska redateljica Jelena Bosančić i uvela u radnju videomaterijal koji gledateljima prikazuje likove u djetinjstvu i tako dodatno pojašnjava predradnju opere. Ljubav Lole i Turiddua započela je u najranijoj dobi pa su oni bili suđeni jedno drugomu, ali su se nesretno poigrali sa životom i u svoje živote ubacili druge nevine žrtve. U ovoj priči, u ljubavnom četverokutu, nitko nije bezgrešan ni sretan, svi su likovi tragični, a radnja je poslužila za jedan od najpoznatijih verističkih libreta i najljepšu opernu glazbu svih vremena ovjekovječenu u nebrojenim tumačenjima.

Upoznali smo neka nova imena, bili su to sjajna Stefani Findrik, mlada osječka mezzosopranistica, ovdje kao ostarjela majka Lucia. Zvijezda svjetskih opernih pozornica Paolo Gavanelli, Talijan koji redovito nastupa u Metropolitanu, Covent Gardenu, Scali i Bečkoj državnoj operi, pokazao je autentično fraziranje i glumu rođenog Sicilijanca. S ovom je produkcijom prvi put nastupio u Hrvatskoj. Isti je lik, Alfija, pjevao i 1993. u glazbi za film Kum III, za koji je posebno njegov glas odabrao redatelj i dobar poznavatelj opere Francis Ford Coppola. Bio je tu još jedan stranac, brazilski tenor Max Jota, koji doduše u Splitu više nije gost, već je od prošle sezone stalni član Splitske opere. Stigao je prošloga Splitskog ljeta da bi pjevao u Verdijevim Lombardijcima, a kako drugdje zbog pandemije nije bilo angažmana, zadržao se u Splitu na stalnom angažmanu. Nakon Rigoletta i Lombardijaca, sada je uspješno prešao s lirskog na mladodramski tenorski fah kakav traži lik Turiddua.

U maloj, ali dramaturški ključnoj ulozi zavodljive Lole briljirala je sopranistica s mezzosopranskim dubinama Antonija Teskera, solistica Splitske opere, dok je prava kraljica večeri bila riječka nacionalna prvakinja Kristina Kolar, sopranistica, nekoć mezzosopranistica, kao Santuzza. Prvi put je tu ulogu pjevala na Peristilu, no ne i u Splitu – naime sudjelovala je u poluscenskoj izvedbi u Hrvatskom narodnom kazalištu 2013. s maestrom Lorisom Voltolinijem. Za sveukupnu sjajnu glazbenu izvedbu zaslužan je Ivo Lipanović, majstor mnogih naših opernih produkcija, pogotovo talijanskih, najbolji operni dirigent uz Ivana Repušića s ovih prostora, ponajbolji stručnjak za belkanto, koji je ovom izvedbom dosegnuo jedan od vrhunaca u svojoj karijeri. Iako je godinama radio u Splitu kao dirigent i ravnatelj opere, ovom je prigodom ovdje prvi put dirigirao Cavalleriju. Od velike pomoći bio mu je mlađi kolega Veton Marevci, koji je za produkciju pripremio zbor provevši godinu kao dirigent zbora Splitske opere, po kojemu prepoznajemo ovaj grad i njegov festival.

Čestitke svima!

Vijenac 717 - 718

717 - 718 - 9. rujna 2021. | Arhiva

Klikni za povratak